Naam instelling | WereldWinkel Houten |
---|---|
RSIN | 807080846 |
Vestigingsadres | Het Rond 151, 3995 DP Houten |
Telefoonnummer | 030 - 635 2248 |
E-mail adres | info@wereldwinkelhouten.nl |
WereldWinkel Houten bestrijdt armoede door eerlijke handel. Ze biedt producenten uit arme gebieden in de wereld een afzetmarkt, zodat zij onder goede omstandigheden kunnen werken en kunnen investeren in de toekomst van hun bedrijf en hun familie. Wereldwinkel Houten is deelnemer van het Platform Wereldwinkel.Nu en bundelt zo haar kracht met andere Wereldwinkels. Samen vergroten ze de kansen voor onze producenten door fairtrade in Nederland te laten groeien, via onze winkels en daarbuiten.
Wereldwinkel Houten vergroot de kansen voor producenten, door fairtrade in Nederland te laten groeien, via de eigen winkel en daarbuiten. Ze onderneemt daarvoor de volgende activiteiten:
De Wereldwinkel Houten wordt gefinancierd vanuit het eigen vermogen.
De treasury functie is belegd bij de penningmeester. Het vermogen is op een spaarrekening ondergebracht.
Het vermogen wordt aangewend voor de financiering van de activiteiten uit het beleidsplan.
Voorzitter | Mevrouw G. Mulder |
Secretaris | Mevrouw I. van der Meer |
Penningmeester | Mevrouw N. Frederiks |
Wereldwinkel Houten werkt met onbetaalde vrijwilligers.
VOORWOORD
Wat hebben we weer een mooi en vooral ook productief jaar achter de rug! Een jaar waarin we met z’n allen hard hebben gewerkt en samen veel hebben bereikt. Het was heel bijzonder te zien met hoeveel inzet en enthousiasme iedereen heeft meegewerkt aan de invoering van het nieuwe kassasysteem. Daardoor hebben we die overstap op een goede manier kunnen maken!
De overstap vergde veel voorbereiding van een speciale ‘task force’, maar vooral Nel en Carlo hebben er veel tijd in gestoken. En nu nog zijn zij een belangrijke vraagbaak in geval er onduidelijkheden of storingen waren en soms nog zijn. Ook heeft iedereen zijn best gedaan om zich het nieuwe systeem eigen te maken en dat is behoorlijk goed gelukt, waarvoor hulde!
Met dit nieuwe systeem hebben we een belangrijke stap gezet in de toekomstbestendigheid van onze winkel. Nu kunnen we ons voorraadsysteem gaan koppelen aan een nieuwe webshop. Dat betekent dat we wat meer tegemoet kunnen komen aan nieuwe en vaak ook jongere klanten, die nu eenmaal wat vaker online shoppen. Op die manier kunnen we onze klantenkring verder verbreden.
In het afgelopen jaar hebben we verschillende nieuwe medewerkers welkom mogen heten. Het is fijn om te merken dat onze winkel een positieve uitstraling heeft voor zowel nieuwe vrijwilligers als klanten. Daarmee verbreden we onze kring nog verder, hetgeen de omzet alleen maar ten goede kan komen.
En dat geldt ook voor de vruchtbare samenwerking met de Fairtrade Werkgroep in Houten, waarmee we in verschilleden acties samen optrekken. Zoals de -gezamenlijk gefinancierde- optredens ‘Wow de zee is van plastic’, die theatergroep Droogwater op diverse basisscholen in Houten heeft uitgevoerd. Ook onze steun aan de mogelijke opvang van asielzoekers maakt dat de Wereldwinkel in Houten wordt gezien als belangrijke maatschappelijke organisatie.
Daar zijn we heel blij mee en daarom bedanken wij alle vrijwilligers en ambassadeurs voor hun bijdrage hieraan!
Ginny Mulder
Voorzitter
MEDEWERKERSTEAM
Bestuur
Het bestuur bestond in het verslagjaar uit de volgende leden: Termijn tot:
Voorzitter: Mevrouw G. Mulder 2026
Secretaris: Mevrouw I. van der Meer 2026
Penningmeester: Mevrouw N. Frederiks 2024
Theo van Meijel – onze oud-voorzitter – trad af en stelde zich niet opnieuw verkiesbaar. Hij gaat wel door als ambassadeur. Anne Minnema trad af,omdat zij in het voorjaar verhuisd is naar het oosten van het land.
Ambassadeurs
Aan de wereldwinkel zijn een aantal ambassadeurs verbonden. Ambassadeurs dragen nieuwe ideeën aan en promoten de wereldwinkel actief in hun netwerk. Bijvoorbeeld rondom de aankoop van kerstpakketten. In 2023 hebben we twee bijeenkomsten gehad waar ambassadeurs en enkele bestuursleden samenkwamen.
In 2023 is Jocko Rensen gestopt als ambassadeur. Zoals gezegd hebben we Theo van Meijel opgenomen in de gelederen van de ambassadeurs. Ook Cora Gerritsen uit Schalkwijk is toegetreden.
Vrijwilligers
De Wereldwinkel steunt geheel op vrijwilligers.
We verwelkomden dit jaar maar liefst zes nieuwe medewerkers. Het was ook het jaar waarin we afscheid namen van een aantal leden.
Interne zaken worden via de e-mail gecommuniceerd. Verder zijn de maandelijkse WWweetjes ook dit jaar weer met zorg gemaakt door de inkoopcoördinator. De weetjes zijn een attractieve manier van communiceren. Er worden veel nieuwe producten in benoemd met het verhaal achter het product en de producent. Handig voor iedereen die in de winkel staat.
Voor wat betreft de invulling van het rooster, hebben we dit jaar duidelijker ingezet op het formeren van groepjes van 5 personen per dag. Hiermee stapten we af van het vaste dagdeel met de vaste partner. Alleen door het openbreken van de vaste patronen kunnen we ruimte geven aan de nieuw geworven vrijwilligers. Het was even wennen, maar het loopt op de meeste dagen inmiddels goed.
Ook is er een app-groep aangemaakt en via deze app worden oproepen voor vervanging of het ruilen van diensten gedaan. Het loopt heel goed. Over en weer wordt in vervanging voorzien. Het rooster zelf is eenvoudig te benaderen via de Google-drive. Ook op de smartphone.
Cursussen en trainingen
De inkoop- en de verkoopcoördinator nemen actief deel aan de inkopersbijeenkomsten die door het Platform Wereldwinkel.nu worden georganiseerd. Hier worden ervaringen uitgewisseld, problemen besproken en acties / plannen besproken. Het zijn zeer nuttige en inspirerende bijeenkomsten.
Het Platform is ook van start gegaan met de ‘school voor eerlijke handel’. Met mooi en duidelijk scholingsmateriaal. Enkele van de nieuwe medewerkers hebben hieraan deelgenomen.
Onze verkoopcoördinator heeft de training ‘Leidinggeven aan vrijwilligers’ gevolgd.
Nieuwe medewerkers worden ingewerkt door de ‘inwerkploeg’ aan de hand van een inwerkschema. Dit werkt goed. Op deze manier komen alle facetten van het wereldwinkelwerk in 4 dagdelen aan de orde.
In april zijn drie medewerkers naar de chocoladefabriek van Zeiltje geweest. Sinds 2019 produceert Zeiltje chocolade in hun emissieloze en volledig door zonne-energie aangedreven fabriek in Amsterdam. Een deel van de cacaobonen wordt met een houten zeilschip naar Amsterdam gebracht en het vervoer van Amsterdam naar de afnemers vindt deels met behulp van bakfietsen plaats. Het zeilschip – de Tres Hombres – was toevallig net aangekomen en kon in de haven bewonderd worden. De chocolademakers hebben een directe samenwerking met de boeren. De productie van de cacaobonen is biologisch en fairtrade. Een mooi verhaal voor een medewerkersvergadering en uiteraard ook voor onze klanten.
Op 13 mei organiseerde het Platform een landelijke ontmoetingsdag. Deze vond plaats in het Houtense theater Aan de Slinger. Onze medewerkers waren dan ook goed vertegenwoordigd.
En in het najaar, 4 november, organiseerde het Platform Wereldwinkel.nu een Wereldwinkel-ontwikkeldag in het inkoopcentrum in Culemborg. Ook hier zijn enkele medewerkers naar toe gegaan.
WINKELBEHEER
Winkelverkoop
Het gaat goed met de verkopen! Ons deel van het winkelcentrum – de Passage – is weer helemaal gevuld met winkels en ook de Hema zit nu in de Passage. Daarentegen is het aan de andere kant van het winkelcentrum een lege boel aan het worden. De vastgoedeigenaar heeft andere, nog onduidelijke, plannen met dat deel van het centrum. Het totale aantal winkels in het centrum zal daardoor vermoedelijk nog verder teruglopen.
De winkel ziet er door alle inspanningen van de verkoopcoördinator, de gastvrouwen en de etaleerwerkgroep in het bijzonder altijd picobello uit!
Inkoop
De inkoop wordt gedaan door de inkoopcoördinator in samenwerking met de verkoop- coördinator. Daarnaast zorgen drie inkopers voor de inkoop van een deel van de sieraden en kaarten.
Gemiddeld wordt 2 x per maand bij het Voorraadhuis besteld. Het foodassortiment wordt tezamen met het non-food besteld en wordt bij het magazijn aan de Houtense Wetering bezorgd.
Een klein deel van de inkopen wordt digitaal gedaan. Ook wordt er cash & carry ingekocht bij de inkoopcentra in Culemborg.
De inkoopcoördinator neemt samen met de verkoopcoördinator deel aan de assortimentscommissie, een focusgroep van het platform Wereldwinkel.nu. Acties worden gezamenlijk voorbereid en uitgerold voor alle winkels die belangstelling hebben.
Grootverbruik
Het grootverbruik maakt een klein onderdeel van de omzet uit en heeft al jaren een kleine, doch stabiele groep afnemers.
Kerstpakketten
Ook dit jaar heeft de verkoopcoördinator weer heel veel tijd geïnvesteerd in het binnenhalen van orders voor kerstpakketten en soortgelijke ‘december’ festiviteiten. Dat begint al voor de zomer. En vervolgens in het coördineren van de inkoop en facturering van alle artikelen en het mooi inpakken en wegbrengen van alle ingepakte pakketten. Ze stelde haar huis daar ruimhartig voor ter beschikking. Veel medewerkers hielpen een of meer dagdelen met het inpakken van alle pakketten. Alle kerstpakketten samen gaven de prachtige omzet te zien van € 23.000,-. Dat is zelfs nog meer dan vorig jaar!
Een van de activiteiten rondom kerstpakketten betrof de bemensing van een stand op een kerstmarkt, georganiseerd door een scholenstichting van meerdere basisscholen. Ook in de organisatie van zo’n middag gaat heel veel tijd zitten.
Activiteiten, promotie en reclame
Februari * Aandacht voor Valentijn;
April * Proeverij van Rendang gemaakt met Jackfruit. Aangeboden en bemensd door Fairtrade original. Met tevens een uitleg en promotie van de cooking bag.
Mei * World Fairtrade week in combinatie met Moederdag;
* Klanten en vrijwilligers van de Voedselbank ontvangen ieder een cadeaubon van de wereldwinkel, waarmee wij aan willen geven niet alleen oog te hebben voor armoede veraf, maar ook dichtbij. En ook waardering te hebben voor de vele vrijwilligers die bij de Voedselbank betrokken zijn;
September * Promotiestand tijdens gemeentelijke Activiteitenmarkt; in samenwerking met de werkgroep Fairtrade gemeente. Daar hebben wij mazzeltassen verkocht. Informatie over ons werk aan de bezoekers van de markt gegeven en contacten gelegd om nieuwe vrijwilligers aan te trekken.
Oktober * Fair Trade week met veel landelijke aandacht voor fairtrade producten; Bij Hoogvliet hebben we samen met de werkgroep FT gemeente een actie gedaan voor de voedselbank. Er zijn 32 kratten met FT producten ingezameld. En daarnaast zijn er in de wereldwinkel zelf nog meerdere kratten met producten gevuld.
* 5x een theatervoorstelling van ‘Woww, de zee is van plastic’ van theatergroep Droogwater voor basisschoolleerlingen uit groepen 5-6. Wereldwinkel en werkgroep Fairtrade gemeente financierden deze samen.
November: * Bijdrage aan het mantelzorgcompliment.
December * Kerstpakketten inpakken en bezorgen;
* Kerstmarkt bij een overkoepelende scholenstichting (18 basisscholen);
* Schrijfmarathon van Amnesty International voor de winkel;
* wervelende, professionele modeshow van Het Rond in de Passage. Ook de wereldwinkel was hierbij vertegenwoordigd;
* vrijwilligers van het Doorgeefluik ontvangen een cadeaubon en een kerstpresentje voor het goede werk dat zij doen voor statushouders die in Houten gehuisvest worden en andere mensen die minder te besteden hebben.
Diversen
Subsidies
Over 2022 hebben we een (meerjarige) begrotingssubsidie van de gemeente Houten toegekend gekregen van € 3.100,-. De subsidie is gelieerd aan de titel Fairtrade Gemeente en het Actieplan Circulaire Economie. Hiermee hebben we onze voorlichtingsactiviteiten kunnen uitvoeren ten behoeve van onze FT-producten en FT-producenten en voor al onze duurzame producten.
De werkgroep Fairtrade gemeente Houten en de wereldwinkel hebben samen een bijdrage van
€ 300,- ontvangen bij de voorjaarsuitdeling van de OLVB. Te besteden aan het lespakket incl. theatervoorstelling voor basisscholen over de vervuiling van onze oceanen.
Nieuw kassasysteem
Het kassasysteem BlueRetail is verouderd en wordt niet meer onderhouden. Dit jaar is dan ook veel aandacht besteed aan de aanschaf van een nieuw systeem. In het voorjaar was een flinke groep medewerkers betrokken bij de keuze voor een nieuw systeem, in de zomer is het systeem (Lightspeed) ingericht en in het najaar geïmplementeerd.
Dankzij de goede voorbereiding en de ondersteuning van Nel en Carlo verliep de invoering soepel. Zeker als je bedenkt dat veel mensen maar 1 dagdeel per week in de winkel staan. Er is ook een goede Handleiding gemaakt.
Een koppeling naar de bijbehorende webshop moet nog gerealiseerd worden.
Nieuwe verlichting
In de zomer is de winkel twee dagen dicht geweest en hebben we alle verlichting vervangen door duurzame led-verlichting. Het vergde veel voorbereiding van de verkoopcoördinator. Hiermee is een grote stap gemaakt in vermindering van het elektriciteitsverbruik. Als het goed is wordt het elektriciteitsverbruik van de lampen met 2/3 verminderd. Led-verlichting geeft wel duidelijk een andersoortige verlichting dan we hadden. In 2024 zal dan ook nog een en ander worden gefine-tuned.
Al onze vrijwilligers en ambassadeurs hartelijk dank voor al jullie niet aflatende inzet!